MegrendĂŒlten tudatjuk, hogy Ă©letĂ©nek 69. Ă©vĂ©ben elhunyt PaedDr. AnnĂĄsi Ferenc ny. egyetemi adjunktus, a SzĂ©chenyi IstvĂĄn Egyetem ApĂĄczai Csere JĂĄnos Kar egykori oktatĂłja, a pedagĂłgus szakma jeles szemĂ©lyisĂ©ge.
IsmĂ©t elment egy nagyszerƱ ember, kivĂĄlĂł pedagĂłgus, kollĂ©ga, önzetlen jĂłbarĂĄt. ĂletĂ©re, pedagĂłgusi pĂĄlyĂĄjĂĄra illenek Mahatma Gandhi szavai: âTe magad lĂ©gy a vĂĄltozĂĄs, amit lĂĄtni kĂvĂĄnsz a vilĂĄgban.â
PaedDr. AnnĂĄsi Ferenc 1953-ban szĂŒletett Egerben. Ădesapja az ottani fĆiskolĂĄn tanĂtott. PedagĂłgiai vĂ©nĂĄjĂĄt, nevelĆi Ă©s oktatĂłi attitƱdjĂ©t, emberi tartĂĄsĂĄt tĆle örökölte. Ez is magyarĂĄzza, hogy 1976-ban az egri tanĂĄrkĂ©pzĆ fĆiskolĂĄn földrajzâtestnevelĂ©s szakos ĂĄltalĂĄnos iskolai tanĂĄr, majd 1982-ben az Eötvös LorĂĄnd TudomĂĄnyegyetem BölcsĂ©szettudomĂĄnyi KarĂĄn pedagĂłgia szakos elĆadĂłi kĂ©pesĂtĂ©st szerzett. 2004-ben a Szegedi TudomĂĄnyegyetem BölcsĂ©szettudomĂĄnyi KarĂĄn közoktatĂĄsi vezetĆ szakirĂĄnyĂș szakkĂ©pzettsĂ©get, 2008-ban a rĂ©vkomĂĄromi Selye JĂĄnos Egyetemen âdoktor pedagogikyâ (âPaedDr.â) cĂmet szerzett.
AnnĂĄsi Ferenc pedagĂłguspĂĄlyĂĄjĂĄt a gyĆri ApĂĄczai Csere JĂĄnos TanĂtĂłkĂ©pzĆ FĆiskola GyakorlĂł ĂltalĂĄnos IskolĂĄjĂĄban kezdte 1976-ban. A napi tanĂĄri munka mellett a fĆiskolai tanĂtĂł szakos hallgatĂłk gyakorlati kĂ©pzĂ©sĂ©nek szervezĂ©se is feladata volt.
Egy Ă©vtizedes kiemelkedĆ pedagĂłgiai munkĂĄja nyomĂĄn 1985-ben meghĂvĂĄst kapott az akkor szervezĆdĆ GyĆr-Moson-Sopron Megyei PedagĂłgiai IntĂ©zetbe (MPI), ahol elĆbb pedagĂłgiai munkatĂĄrskĂ©nt, kĂ©sĆbb fĆmunkatĂĄrskĂ©nt, majd 1993 Ă©s 2003 között intĂ©zmĂ©nyvezetĆkĂ©nt dolgozott. IgazgatĂłkĂ©nt az intĂ©zet szolgĂĄltatĂłi profiljĂĄnak kialakĂtĂĄsa volt egyik fĆ feladata. Emellett több nemzetközi egyĂŒttmƱködĂ©sben megvalĂłsulĂł projektben, regionĂĄlis Ă©s orszĂĄgos szinten is figyelemre mĂ©ltĂł teljesĂtmĂ©nyt Ă©rt el az ĂĄltala vezetett szervezet. Ăgy az 1992 Ă©s 2004 között megvalĂłsult CED Rotterdam â MPI MagyarorszĂĄg Projektben az iskolĂĄk mint szervezetek szĂĄmĂĄra a tanulĂłk egyĂ©ni fejlesztĂ©se kerĂŒlt fĆ feladatkĂ©nt a pedagĂłgiai munka közĂ©ppontjĂĄba. Ennek a mintegy tĂz Ă©ven ĂĄt folytatott nemzetközi egyĂŒttmƱködĂ©snek a keretĂ©ben az ĂĄltala vezetett MPI az orszĂĄgos koordinĂĄciĂłs központ szerepĂ©t töltötte be. Ugyancsak hosszĂș tĂĄvĂș kooperĂĄciĂłt jelentett szakmai Ă©letĂștjĂĄban a BĂ©cs VĂĄrosi IskolatanĂĄccsal közösen 1996 Ă©s 2004 között megvalĂłsĂtott CERNET (Central European Network Education Transfer) projekt, amelynek keretĂ©ben a BĂ©csben mĂ©g ma is mƱködĆ többnyelvƱ nemzetközi iskolamodell kifejlesztĂ©sĂ©ben Ă©s implementĂĄlĂĄsĂĄban nemzetközi szakĂ©rtĆkĂ©nt tevĂ©kenykedett.
AnnĂĄsi Ferenc nemzetközi Ă©s hazai pedagĂłgiai tapasztalatait az MPI ĂĄltal szervezett hazai Ă©s a kĂŒlhoni â szlovĂĄkiai Ă©s erdĂ©lyi magyar pedagĂłgus szövetsĂ©gek gondozĂĄsĂĄban megvalĂłsult â tovĂĄbbkĂ©pzĂ©sek Ă©s trĂ©ningek, nyĂĄri egyetemek keretĂ©ben adta ĂĄt a hatĂĄron tĂșlrĂłl Ă©rdeklĆdĆ kollĂ©gĂĄknak.
Fodor Attila, a SzlovĂĄkiai Magyar PedagĂłgusok SzövetsĂ©gĂ©nek elnöke a következĆkĂ©ppen mĂ©ltatja Ćt:
âKedves Feri! Az 1990â2000-es Ă©vekben Te Ă©s Viki (GörcsnĂ© dr. Muzsai ViktĂłria egyetemi docens, dĂ©kĂĄnhelyettes) a GyĆr-Moson-Sopron Megyei PedagĂłgiai IntĂ©zet vezetĆikĂ©nt rengeteget Ă©s önzetlenĂŒl segĂtettetek a felvidĂ©ki magyar oktatĂĄsnak (âŠ) NĂ©lkĂŒled Ă©s a megyei pedagĂłgiai intĂ©zet hathatĂłs segĂtsĂ©ge nĂ©lkĂŒl a szlovĂĄkiai magyar iskolĂĄk deĂĄki Ă©s nagymegyeri nyĂĄri egyetemi programjai szegĂ©nyebbek lettek volna (âŠ) Ăn szemĂ©lyesen nagyon sokat tanultam TĆletek (âŠ) Amikor kollĂ©gĂĄimmal belevĂĄgtam, hogy a szlovĂĄkiai magyar iskolĂĄkban tantestĂŒleti kĂ©pzĂ©seket trĂ©ningeket tartsak, Ti voltatok a minta, a pĂ©lda (âŠ) szakmaisĂĄgbĂłl, embersĂ©gbĆl, hozzĂĄĂĄllĂĄsbĂłl (âŠ) Köszönök nektek mindent. Feri! Isten nyugosztaljon!â
Mindezen tĂșl AnnĂĄsi Ferenc szĂĄmos konferencia megbecsĂŒlt elĆadĂłjakĂ©nt Ă©s periodikĂĄkban publikĂĄlt tanulmĂĄny gyakran referĂĄlt szerzĆjekĂ©nt ismert szakmai Ă©s tudomĂĄnyos körökben.
2003 augusztusa Ă©s 2004 jĂșliusa között a PedagĂłgus-tovĂĄbbkĂ©pzĂ©si Ă©s MĂłdszertani Központ vezetĆjekĂ©nt a megyei pedagĂłgiai intĂ©zetek közötti egyĂŒttmƱködĂ©s koordinĂĄlĂĄsa volt a feladata. 2004-tĆl közoktatĂĄsi szakĂ©rtĆkĂ©nt is napi kapcsolatban volt az intĂ©zmĂ©nyekkel.
AnnĂĄsi Ferenc 2005 szeptemberĂ©tĆl oktatott az ApĂĄczai Csere JĂĄnos Karon, 2006-tĂłl fĆiskolai adjunktuskĂ©nt fĆkĂ©nt a nevelĂ©studomĂĄny körĂ©be tartozĂł tantĂĄrgyakat. KutatĂłi Ă©rdeklĆdĂ©se az iskola Ă©s a tĂĄrsadalom kapcsolatĂĄra, valamint a tanulĂĄsfejlesztĂ©sre terjedt ki. MĂĄsfĂ©l Ă©vtizedig a Szegedi TudomĂĄnyegyetem KözoktatĂĄsi VezetĆkĂ©pzĆ Ă©s TovĂĄbbkĂ©pzĆ IntĂ©zet ĂĄltal gondozott hollandâmagyar vezetĆkĂ©pzĆ program oktatĂłja volt.
AnnĂĄsi Ferencet 1988-ban âKivĂĄlĂł munkĂĄĂ©rtâ kitĂŒntetĂ©sben rĂ©szesĂtette az akkori mƱvelĆdĂ©si miniszter, 2003-ban Trefort Ăgoston-dĂjat kapott, 2016-ban âPedagĂłgus SzolgĂĄlati EmlĂ©kĂ©remâ kitĂŒntetĂ©ssel vonult nyugdĂjba.
EgĂ©sz Ă©letĂ©ben hƱ maradt önmagĂĄhoz, szigorĂș elveihez, hitĂ©hez, amit Ăgy fogalmazott meg: âHa kĂŒzdesz, veszĂthetsz, ha nem kĂŒzdesz, veszĂtettĂ©l!â
EmlĂ©kĂ©t megĆrizzĂŒk, nyugodjon bĂ©kĂ©ben!