top of page
Keresés
  • Winkler Csaba

Elhunyt dr. Annåsi Ferenc, a pedagógus szakma jeles hazai személyisége

MegrendĂŒlten tudatjuk, hogy Ă©letĂ©nek 69. Ă©vĂ©ben elhunyt PaedDr. AnnĂĄsi Ferenc ny. egyetemi adjunktus, a SzĂ©chenyi IstvĂĄn Egyetem ApĂĄczai Csere JĂĄnos Kar egykori oktatĂłja, a pedagĂłgus szakma jeles szemĂ©lyisĂ©ge.


IsmĂ©t elment egy nagyszerƱ ember, kivĂĄlĂł pedagĂłgus, kollĂ©ga, önzetlen jĂłbarĂĄt. ÉletĂ©re, pedagĂłgusi pĂĄlyĂĄjĂĄra illenek Mahatma Gandhi szavai: „Te magad lĂ©gy a vĂĄltozĂĄs, amit lĂĄtni kĂ­vĂĄnsz a vilĂĄgban.”


PaedDr. AnnĂĄsi Ferenc 1953-ban szĂŒletett Egerben. Édesapja az ottani fƑiskolĂĄn tanĂ­tott. PedagĂłgiai vĂ©nĂĄjĂĄt, nevelƑi Ă©s oktatĂłi attitƱdjĂ©t, emberi tartĂĄsĂĄt tƑle örökölte. Ez is magyarĂĄzza, hogy 1976-ban az egri tanĂĄrkĂ©pzƑ fƑiskolĂĄn földrajz–testnevelĂ©s szakos ĂĄltalĂĄnos iskolai tanĂĄr, majd 1982-ben az Eötvös LorĂĄnd TudomĂĄnyegyetem BölcsĂ©szettudomĂĄnyi KarĂĄn pedagĂłgia szakos elƑadĂłi kĂ©pesĂ­tĂ©st szerzett. 2004-ben a Szegedi TudomĂĄnyegyetem BölcsĂ©szettudomĂĄnyi KarĂĄn közoktatĂĄsi vezetƑ szakirĂĄnyĂș szakkĂ©pzettsĂ©get, 2008-ban a rĂ©vkomĂĄromi Selye JĂĄnos Egyetemen „doktor pedagogiky” („PaedDr.”) cĂ­met szerzett.


AnnĂĄsi Ferenc pedagĂłguspĂĄlyĂĄjĂĄt a gyƑri ApĂĄczai Csere JĂĄnos TanĂ­tĂłkĂ©pzƑ FƑiskola GyakorlĂł ÁltalĂĄnos IskolĂĄjĂĄban kezdte 1976-ban. A napi tanĂĄri munka mellett a fƑiskolai tanĂ­tĂł szakos hallgatĂłk gyakorlati kĂ©pzĂ©sĂ©nek szervezĂ©se is feladata volt.


Egy Ă©vtizedes kiemelkedƑ pedagĂłgiai munkĂĄja nyomĂĄn 1985-ben meghĂ­vĂĄst kapott az akkor szervezƑdƑ GyƑr-Moson-Sopron Megyei PedagĂłgiai IntĂ©zetbe (MPI), ahol elƑbb pedagĂłgiai munkatĂĄrskĂ©nt, kĂ©sƑbb fƑmunkatĂĄrskĂ©nt, majd 1993 Ă©s 2003 között intĂ©zmĂ©nyvezetƑkĂ©nt dolgozott. IgazgatĂłkĂ©nt az intĂ©zet szolgĂĄltatĂłi profiljĂĄnak kialakĂ­tĂĄsa volt egyik fƑ feladata. Emellett több nemzetközi egyĂŒttmƱködĂ©sben megvalĂłsulĂł projektben, regionĂĄlis Ă©s orszĂĄgos szinten is figyelemre mĂ©ltĂł teljesĂ­tmĂ©nyt Ă©rt el az ĂĄltala vezetett szervezet. Így az 1992 Ă©s 2004 között megvalĂłsult CED Rotterdam – MPI MagyarorszĂĄg Projektben az iskolĂĄk mint szervezetek szĂĄmĂĄra a tanulĂłk egyĂ©ni fejlesztĂ©se kerĂŒlt fƑ feladatkĂ©nt a pedagĂłgiai munka közĂ©ppontjĂĄba. Ennek a mintegy tĂ­z Ă©ven ĂĄt folytatott nemzetközi egyĂŒttmƱködĂ©snek a keretĂ©ben az ĂĄltala vezetett MPI az orszĂĄgos koordinĂĄciĂłs központ szerepĂ©t töltötte be. Ugyancsak hosszĂș tĂĄvĂș kooperĂĄciĂłt jelentett szakmai Ă©letĂștjĂĄban a BĂ©cs VĂĄrosi IskolatanĂĄccsal közösen 1996 Ă©s 2004 között megvalĂłsĂ­tott CERNET (Central European Network Education Transfer) projekt, amelynek keretĂ©ben a BĂ©csben mĂ©g ma is mƱködƑ többnyelvƱ nemzetközi iskolamodell kifejlesztĂ©sĂ©ben Ă©s implementĂĄlĂĄsĂĄban nemzetközi szakĂ©rtƑkĂ©nt tevĂ©kenykedett.


AnnĂĄsi Ferenc nemzetközi Ă©s hazai pedagĂłgiai tapasztalatait az MPI ĂĄltal szervezett hazai Ă©s a kĂŒlhoni – szlovĂĄkiai Ă©s erdĂ©lyi magyar pedagĂłgus szövetsĂ©gek gondozĂĄsĂĄban megvalĂłsult – tovĂĄbbkĂ©pzĂ©sek Ă©s trĂ©ningek, nyĂĄri egyetemek keretĂ©ben adta ĂĄt a hatĂĄron tĂșlrĂłl Ă©rdeklƑdƑ kollĂ©gĂĄknak.


Fodor Attila, a SzlovĂĄkiai Magyar PedagĂłgusok SzövetsĂ©gĂ©nek elnöke a következƑkĂ©ppen mĂ©ltatja Ƒt:


„Kedves Feri! Az 1990–2000-es Ă©vekben Te Ă©s Viki (GörcsnĂ© dr. Muzsai ViktĂłria egyetemi docens, dĂ©kĂĄnhelyettes) a GyƑr-Moson-Sopron Megyei PedagĂłgiai IntĂ©zet vezetƑikĂ©nt rengeteget Ă©s önzetlenĂŒl segĂ­tettetek a felvidĂ©ki magyar oktatĂĄsnak (
) NĂ©lkĂŒled Ă©s a megyei pedagĂłgiai intĂ©zet hathatĂłs segĂ­tsĂ©ge nĂ©lkĂŒl a szlovĂĄkiai magyar iskolĂĄk deĂĄki Ă©s nagymegyeri nyĂĄri egyetemi programjai szegĂ©nyebbek lettek volna (
) Én szemĂ©lyesen nagyon sokat tanultam TƑletek (
) Amikor kollĂ©gĂĄimmal belevĂĄgtam, hogy a szlovĂĄkiai magyar iskolĂĄkban tantestĂŒleti kĂ©pzĂ©seket trĂ©ningeket tartsak, Ti voltatok a minta, a pĂ©lda (
) szakmaisĂĄgbĂłl, embersĂ©gbƑl, hozzĂĄĂĄllĂĄsbĂłl (
) Köszönök nektek mindent. Feri! Isten nyugosztaljon!”


Mindezen tĂșl AnnĂĄsi Ferenc szĂĄmos konferencia megbecsĂŒlt elƑadĂłjakĂ©nt Ă©s periodikĂĄkban publikĂĄlt tanulmĂĄny gyakran referĂĄlt szerzƑjekĂ©nt ismert szakmai Ă©s tudomĂĄnyos körökben.


2003 augusztusa Ă©s 2004 jĂșliusa között a PedagĂłgus-tovĂĄbbkĂ©pzĂ©si Ă©s MĂłdszertani Központ vezetƑjekĂ©nt a megyei pedagĂłgiai intĂ©zetek közötti egyĂŒttmƱködĂ©s koordinĂĄlĂĄsa volt a feladata. 2004-tƑl közoktatĂĄsi szakĂ©rtƑkĂ©nt is napi kapcsolatban volt az intĂ©zmĂ©nyekkel.


AnnĂĄsi Ferenc 2005 szeptemberĂ©tƑl oktatott az ApĂĄczai Csere JĂĄnos Karon, 2006-tĂłl fƑiskolai adjunktuskĂ©nt fƑkĂ©nt a nevelĂ©studomĂĄny körĂ©be tartozĂł tantĂĄrgyakat. KutatĂłi Ă©rdeklƑdĂ©se az iskola Ă©s a tĂĄrsadalom kapcsolatĂĄra, valamint a tanulĂĄsfejlesztĂ©sre terjedt ki. MĂĄsfĂ©l Ă©vtizedig a Szegedi TudomĂĄnyegyetem KözoktatĂĄsi VezetƑkĂ©pzƑ Ă©s TovĂĄbbkĂ©pzƑ IntĂ©zet ĂĄltal gondozott holland–magyar vezetƑkĂ©pzƑ program oktatĂłja volt.


AnnĂĄsi Ferencet 1988-ban „KivĂĄlĂł munkĂĄĂ©rt” kitĂŒntetĂ©sben rĂ©szesĂ­tette az akkori mƱvelƑdĂ©si miniszter, 2003-ban Trefort Ágoston-dĂ­jat kapott, 2016-ban „PedagĂłgus SzolgĂĄlati EmlĂ©kĂ©rem” kitĂŒntetĂ©ssel vonult nyugdĂ­jba.


EgĂ©sz Ă©letĂ©ben hƱ maradt önmagĂĄhoz, szigorĂș elveihez, hitĂ©hez, amit Ă­gy fogalmazott meg: „Ha kĂŒzdesz, veszĂ­thetsz, ha nem kĂŒzdesz, veszĂ­tettĂ©l!”


EmlĂ©kĂ©t megƑrizzĂŒk, nyugodjon bĂ©kĂ©ben!

bottom of page