Keresés
  • Horváth Márton - Hancz Gábor

Világcsúccsal nyert Európa legnagyobb energiahatékonysági versenyén a Széchenyi-egyetem csapata

Az első helyen végzett a Széchenyi István Egyetem hallgatói csapata, a SZEnergy Team Európa legnagyobb energiahatékonysági versenyén, a Shell Eco-marathonon a hollandiai Assenben. A győriek járművükkel 1 kilowattóra energiával világrekordot jelentő 284 kilométert tudtak megtenni, s ezzel olyan nagy műszaki egyetemek csapatait előzték meg, mint a müncheni, a toulouse-i vagy a milánói.


A Széchenyi István Egyetem energiahatékony járművet fejlesztő hallgatói csapata, a SZEnergy Team 2019-ben mutatta be SZEmission névre keresztelt járművét. Az azóta eltelt időszak az autó tökéletesítéséről szólt, a karosszéria alatt szinte teljesen kicserélődött a technika. Ami viszont még fontosabb, rengeteg idő jutott tesztelésre, így a legapróbb beállításokat is kipróbálhatták a hallgatók a ZalaZONE tesztpályán.

Mindezeknek köszönhetően a tagok egészséges önbizalommal várták a koronavírus-járvány után először fizikailag is megrendezett Shell Eco-marathont, amelyen beérett az elmúlt évek munkájának gyümölcse: a csapat nyugat-európai riválisait is megelőzve, világrekorddal zárt az élen. A SZEmission fölényét jelzi, hogy a jármű négy különböző mérési szakaszban, eltérő időjárási körülmények között is a legjobb energiamérleget produkálta – dacára a felmerülő technikai problémáknak.

„A gépátvétel során a bírák kérésének eleget téve kellett néhány kisebb változtatást eszközölni a járművön. Ez próbára tette a csapat reagálókészségét, de higgadtan és jól menedzselve kezeltük a problémát” – nyilatkozta Miklós Máté csapatvezető, aki hozzátette, hogy kölcsönösen segítették egymást a velük egy garázsban helyet kapó francia TIM UPS INSA gárdájával, amely jól mutatja a sportszerű és bajtársias viszonyt a résztvevő riválisok között.

Mindenkit megelőztek: a SZEnergy Team tagjai joggal emelhették a magasba a kezüket a győzelem után a hollandiai Assenben.

A csapatvezetőt a siker titkáról is kérdeztük.

„Az elmúlt három évben alaposan megismertük az autót, valamint a fejlesztéseink is beváltak. Emellett olyan professzionális tudásbázist épített a csapat, amelyből most tudtunk meríteni. Rutinos tagjaink versenytapasztalata is sokat segített”

– ecsetelte Miklós Máté, aki arról is beszélt, hogy a verseny során a csapattagok folyamatosan egyeztettek az aktuális teendőkről és minden esetben közösen hozták meg a döntéseket a következő lépést illetően.


Történeti kontextusba helyezve az eredményt elmondható, hogy ez az asseni győzelem a SZEnergy Team eddigi legnagyobb sikere. Emlékezetes, a csapat még 2010-ben – akkor még napelemes konstrukcióval – a lausitzi Eurospeedway pályáján a versenysorozat addigi legmeghökkentőbb energiamérlegét produkálva több energiát termelt a futam alatt, mint amennyit fogyasztott. Azóta a napelemes kategóriát megszüntették, 2013 óta pedig a Széchenyi István Egyetem csapata a városi kisautó kategóriában versenyez, amelynek az eddigi csúcspontját jelenti a hollandiai diadal.

Úton a győzelem felé a Széchenyi István Egyetem járműve a hollandiai pályán.
„Ez az óriási siker csak úgy valósulhatott meg, hogy hallgatóink Járműipari Kutatóközpontunk munkatársainak mentorálásával kitartással, hittel és összefogással dolgoztak együtt. Az eredmény megerősít bennünket kitűzött céljainkban: olyan egyetemet építünk, amely Közép-Európa meghatározó tudásközpontja, a térség fejlődésének motorja, a nemzetközi ranglistákon előkelő helyen jegyzett, a fiatalok között nagy vonzerővel rendelkezik, és szoros kapcsolatot ápol az ipari vállalatokkal”

– fogalmazott dr. Knáb Erzsébet, a Széchenyi István Egyetemért Alapítvány kuratóriumi elnöke.


„Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter úr, fenntartó alapítványunk kuratóriumi tagja azt kérte egyetemünktől Felsőoktatási és Ipari Együttműködési Központunk átadásán, törekedjünk arra, hogy bizonyos területeken a legjobbak legyünk.

Büszkék vagyunk erre a fantasztikus eredményre, ami egyszerre mutatja gyakorlatorientált képzéseink nemzetközi színvonalát és tehetséggondozásunk minőségét, ráadásul egy olyan kulcsfontosságú ágazathoz kapcsolódóan, mint a járműipar. A siker elérésében fontos szerepet játszottak azok a keretek, feltételek, amelyeket intézményünk a modellváltásnak köszönhetően a korábbiaknál hatékonyabb, rugalmasabb formában tud biztosítani többek között az oktatás és a hallgatói csapatok számára is.

Ezért a lehetőségért Palkovics László miniszter úrnak tartozunk köszönettel” – hangsúlyozta dr. Filep Bálint, a Széchenyi István Egyetem elnöke.


A SZEnergy Team mentorálását Kőrös Péter, dr. Horváth Ernő, Gulyás Péter és Pusztai Zoltán irányításával az egyetem Járműipari Kutatóközpontja végzi. Dr. Szauter Ferenc központvezető kifejtette: a csapat tevékenysége, sikere a vállalatok számára is hasznos.

„Hallgatóink olyan tömegoptimalizálási feladatokat oldottak meg és olyan energiaoptimalizálási algoritmusokat dolgoztak ki világszínvonalon, amelyek az iparban másutt is alkalmazhatók lehetnek. A tömegcsökkentés növeli a jármű energiahatékonyságát, de nemcsak energiát spórolunk általa, hanem drága nyersanyagokat is”

– emelte ki dr. Szauter Ferenc.


Pup Dániel, a Jedlik Ányos Szakkollégium vezetője arra hívta fel a figyelmet, hogy a Széchenyi-egyetem hallgatói csapataiban tevékenykedő fiatalok rendkívül keresettek a munkaerőpiacon, hiszen élesben dolgozva, együttműködve képesek kiválóan teljesíteni. Hozzátette azt is: a SZEnergy hamarosan Franciaországba utazik a Shell Eco-marathon autonóm futamára, melynek online versenyén májusban negyedik helyezést ért el.

„Mindez azt jelenti, hogy tehetséggondozásunk, képzéseink a járműiparhoz kapcsolódó két olyan területen – az elektromobilitásban és az autonóm közlekedésben – is kiemelkedők, amelyek jelenleg a legaktuálisabbnak számítanak a világban”

– mondta dr. Szauter Ferenc. Megjegyezte: a sikerhez Palkovics László technológiai és ipari miniszter is gratulált, úgy fogalmazva, a nemzetközi megmérettetések elősegítik a fiatal tehetségek, egyetemi csapatok bevonását az ipari átállásba, a zöld megoldások elterjesztésébe, a technológiai fejlesztésekbe. A kimagasló teljesítményhez a tárcavezető szavai szerint hozzájárult az is, hogy a győriek az egyik legkiválóbb hazai kutatási infrastruktúra, a ZalaZONE járműipari tesztpálya világszinten is ritkaságszámba menő képességeire támaszkodhattak munkájukban.


A Shell Eco-marathon végeredménye

1. SZEnergy Team (Széchenyi István Egyetem)

2. TUfast Eco Team (Müncheni Műszaki Egyetem, Németország)

3. TIM UPS INSA (Toulouse-i Műszaki Tudományi Egyetem, Franciaország)

4. Cukorova Electromobile Team (Cukorova Egyetem, Adana, Törökország)

5. TEAM MECC E (Milánói Műszaki Egyetem, Olaszország)

6. Energy Technologies Team (Karadeniz Műszaki Egyetem, Trabzon, Törökország)

7. ENSIL-Team (ENSIL-ESCI Egyetem, Limoges, Franciaország)

8. Team Niepce (Lycee Polyvalent Niepce-Balleure, Chalon-sur-Saône, Franciaország)

9. Team EVA (Hogeschool Van Amsterdam, Hollandia)

10. CentraleSupelec Racing Team (CentraleSupelec Egyetem, Gif-sur-Yvette, Franciaország)