top of page
Keresés
  • Szerző képeSZE Hírek

Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója mutatta be Horváth Nóra Frenák Pálról szóló kötetét

Rendhagyó könyvbemutatón ismerhették meg az érdeklődők dr. Horváth Nóra, a Széchenyi István Egyetem docense, filozófus „Frenák Pál Abécédaire-je – Átjárások a filozófia és FrenÁk organikus mozgásnyelve között” című, magyar és angol nyelven megjelent új könyvét június 16-án, Budapesten, a Nemzeti Táncszínházban.


A nemzetközileg ismert és elismert Kossuth-díjas táncművész, koreográfus Frenák Pál életművét vizsgáló kötetet a művész jelenlétében dr. Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója méltatta. Köszöntőjében kiemelte, hogy bár sosem szokott könyveket bemutatni, Frenák Pál kivételes életművének szeretete, valamint a könyv tartalma miatt azonnal elfogadta a felkérést. „Az, hogy az alkotó gondolkodik, többé-kevésbé természetes. Hogy olyan szinten gondolkodik, ahogy Pali, az korántsem természetes. […] Jó konstelláció, hogy egy filozófus részt vesz az alkotófolyamatban és rendszeres – mély baráti rokonszenven és elfogadáson alapuló – munkakapcsolat alakul ki” – mondta Baán László, utalva egyúttal arra a Magyarországon eddig ismeretlen együttgondolkodásra, mely a Széchenyi István Egyetem docense és a koreográfus között alakult ki a legutóbbi négy FrenÁk-produkció elméleti előkészítése során.

Teszári Nóra, Baán László, Horváth Nóra és Frenák Pál (fotó: Romet Róbert)

Horváth Nóra – a könyv megszületése közben – filozófiai konzultánsként vett részt a 2022-es Secret_Off Man, a 2021-es Fig_Ht, a 2020-as Spid_er és a 2019-es Cage előkészítésében. A több éve tartó barátság tette lehetővé, hogy megszülessen egy olyan Ábécéskönyv, mely Frenák művészetének fő csomópontjait tárgyalja, 15 fogalmon keresztül (átjárhatóság, bezártság, tükör, néma sikoly, spirál, rezonanciák, ösztön, animalitás, butoh, káosz, instabilitás, destabilizáció, vágy, erotika, (libidó)energia). Baán László közvetlen hangú, az alkotók számára megható köszöntőjében hangsúlyozta, hogy a táncot művelő és szerető emberek világában mindenki pontosan tudja és érzékeli, hogy

Frenák életműve robosztus, nagyon egyedi, eredeti. A siket édesanyjától anyanyelvként megtanult jelbeszédet Frenák az évek során olyan organikus mozgásnyelvvé alakította, mely teljesen egyedülálló a kortárs táncban.
Horváth Nóra és Frenák Pál (fotó: Romet Róbert)

Horváth Nóra könyvének legelső passzusában úgy mutatja be Frenák ikonikus darabját, a Tricks & Tracks-ot, mint amely már 1999-ben felsorakoztatta a frenáki stílusjegyeket: „az organikus mozgásnyelvet, mozgásban és zenében az őrületig fokozódó dinamizmust, a kaotikus rendszerekben való otthonosság érzetét, az egyén önelfogadását szimbolizáló lemeztelenedés érzetével való szembesítést, a mozgást fragmentáló speciális fénytechnika alkalmazását, a táncosok és a közönség destabilizálását, a japán kultúrához való kötődés érzékeltetését bizonyos butoh-inspirációk megidézésével, a jelnyelv használatát, valamint a testek lenyűgöző fuzionálási kísérletét tánc közben”.


Az est moderátora a kulturális televízióműsorokból jól ismert Teszári Nóra volt. Kérdései nyomán a nézők betekintést nyerhettek a könyv megírásának kulisszatitkaiba, majd a filozófus nézőpontjának jellegzetességeit kutatva arra a kérdésre helyezte a hangsúlyt, hogy a filozófiai megközelítés vajon nem állít-e túl magas lécet az olvasónak. A jogosan felmerült kérdéssel kapcsolatban a résztvevők egyöntetű véleménye az volt, hogy bár a megközelítésmód teljesen újszerű, a könyv bárki számára olvasmányos lehet. Frenák Pál szerint „az egész kortárs táncművészetnek fontos, hogy egy új megközelítésben, más artikulációban láthatunk rá. […] Nem magyarázunk meg. Láthatóvá teszünk dolgokat. A könyv pont attól erős, hogy nem magyaráz meg – bemutat, éreztet dolgokat; engedi, hogy átláss dolgokat! […] Van benne inspiráló erő.”


A könyvvel kapcsolatos olvasói tapasztalatait Baán László már az est elején megosztotta a közönséggel: „Nagyon sok okos és mély fogódzót ad, de a megfejthetetlent nem akarja megfejteni. Úgy filozófia, hogy közben nem akar egy felhőkakukkvár nyelvén beszélni, magas, elemelt, igazán elokvens az egész stílus, de érthető és világos. Bevezet és kézen fog. Nem akarja fitogtatni, hogy mennyivel többet tud, mint az olvasója, hanem segít neki, segít a nézői élményben is.” A beszélgetés utolsó perceiben pedig a végszót is a főigazgató mondta ki, mikor a trióhoz csatlakozva úgy összegezte a könyv üzenetét, hogy

ami itt létrejött, az szintén egy jelnyelv, mely a világ lényegének és magunk megismeréséhez segít hozzá. Ha letesszük a könyvet, azt mondjuk, hogy igen, sokkal többet értünk abból, amiért szeretjük Frenák Pál művészetét, kicsit többet értünk a világból is, tehát én azt remélem, hogy ez az együttműködés még nagyon sok fantasztikus művet fog eredményezni.”
Maurer Milán táncművész rövid részletet mutatott be FrenÁk MenNonNo című koreográfiájából. (Fotó: Romet Róbert)

A 73 művészi fotóval illusztrált könyvet a Kortárs Táncért és Jelelő Színházért Alapítvány adta ki idén. A kötet első bemutatója Győrben, a Széchenyi István Egyetemen volt, a Tudományos és Diákköri Konferencia programsorozatában tavasszal.


A szerző az MMA Művészeti Ösztöndíjprogramjának ösztöndíjasa (2021–2024).


A budapesti könyvbemutató videóanyaga megtekinthető a YouTube-on:


A könyv borítója (fotó: Hamarits Zsolt, borítóterv: Vida Veronika)


bottom of page