top of page
Keresés
  • SzerzƑ kĂ©pePapp Zsolt

Ismét elnyerte a Csalådbaråt Munkahely címet a Széchenyi Istvån Egyetem

A SzĂ©chenyi IstvĂĄn Egyetem nem pusztĂĄn munkahely, hanem közössĂ©g, amelyben a csalĂĄd kĂŒlönleges helyet foglal el. Az intĂ©zmĂ©ny nemcsak az ott dolgozĂłkat tĂĄmogatja, de a hallgatĂłit is segĂ­ti, hogy össze tudjĂĄk egyeztetni a tanulĂĄst a gyermeknevelĂ©ssel. Emellett generĂĄciĂłknak szĂłlĂł programokat, nyĂĄri tĂĄborokat szervez, baba-mama szobĂĄt mƱködtet, anyagi juttatĂĄsokkal is segĂ­ti a csalĂĄdokat. Az egyetem ezen törekvĂ©sĂ©t ismertĂ©k el Ășjra a CsalĂĄdbarĂĄt Munkahely cĂ­mmel.


A CsalĂĄdbarĂĄt MagyarorszĂĄg Központ a CsalĂĄdbarĂĄt Munkahely vĂ©djeggyel kĂ­vĂĄnja hangsĂșlyozni, hogy a munka Ă©s a magĂĄnĂ©let nem egymĂĄst kizĂĄrĂł, hanem egymĂĄst erƑsĂ­tƑ tĂ©nyezƑk. A csalĂĄdi Ă©letben kiegyensĂșlyozott munkavĂĄllalĂł elkötelezettsĂ©gĂ©vel az adott szervezet sikerĂ©hez is hatĂ©konyabban jĂĄrul hozzĂĄ, a szervezeti szinten Ă©rvĂ©nyesĂŒlƑ csalĂĄdbarĂĄt szemlĂ©let pedig segĂ­t a munkavĂĄllalĂłk hosszĂș tĂĄvĂș megtartĂĄsĂĄban, a munkaerƑpiacon pedig versenyelƑnyt biztosĂ­t. Mindez igaz a SzĂ©chenyi IstvĂĄn Egyetemre, amely 2020 utĂĄn az idĂ©n ismĂ©t elnyerte a kĂ©tĂ©vente megszerezhetƑ CsalĂĄdbarĂĄt Munkahely cĂ­met.


„Az intĂ©zmĂ©nyben Ă©vtizedekre visszatekintƑ hagyomĂĄny, egyfajta filozĂłfia a csalĂĄdbarĂĄt szemlĂ©let. Az egyetem vezetƑi mindig fontosnak tartottĂĄk ezt a kĂ©rdĂ©st, Ă©s nem csak elmĂ©leti, hanem gyakorlati szinten is”

– fogalmazott NĂ©methnĂ© Farkas Kata, a FelsƑoktatĂĄsi DolgozĂłk Szakszervezete egyetemi alapszervezetĂ©nek titkĂĄra, az egyetem FelnƑttkĂ©pzĂ©si KözpontjĂĄnak vezetƑje. Az Ƒ tĂ©ma irĂĄnti elkötelezettsĂ©gĂ©t jĂłl mutatja, hogy az elmĂșlt Ă©vben CsalĂĄdokĂ©rt dĂ­jat vehetett ĂĄt NovĂĄk KatalintĂłl, az akkori csalĂĄdokĂ©rt felelƑs tĂĄrca nĂ©lkĂŒli minisztertƑl.



NĂ©methnĂ© Farkas Kata, a FelsƑoktatĂĄsi DolgozĂłk Szakszervezete egyetemi alapszervezetĂ©nek titkĂĄra, az egyetem felnƑttkĂ©pzĂ©si KözpontjĂĄnak vezetƑje (FotĂł: MĂĄjer Csaba JĂłzsef)

Mint mondta, a pĂĄlyĂĄzat összeĂĄllĂ­tĂĄsa azĂ©rt nem volt nehĂ©z, mert csak csokorba kellett gyƱjteni azokat a szĂ©les körƱ szolgĂĄltatĂĄsokat, amelyek az egyetemen megtalĂĄlhatĂłk. A csalĂĄdbarĂĄt szellemisĂ©g megjelenik az intĂ©zmĂ©nyi szabĂĄlyzatokban – legmarkĂĄnsabban a kollektĂ­v szerzƑdĂ©sben –, de a lefektetett elvek valĂłs tartalommal is megteltek. Ilyen pĂ©ldĂĄul az ApĂĄczai Csere JĂĄnos Karon megtalĂĄlhatĂł baba-mama szoba vagy a könyvtĂĄr Ă©pĂŒletĂ©ben mƱködƑ gyermekmegƑrzƑ, amelyek nemcsak a munkavĂĄllalĂłknak, de pĂ©ldĂĄul a levelezƑs hallgatĂłknak is nagy segĂ­tsĂ©g a vizsgĂĄik idejĂ©n.


„Augusztus vĂ©gĂ©n egy teljes hĂ©tre vĂĄrjuk a könyvtĂĄrba a kollĂ©gĂĄk gyermekeit, de nem csupĂĄn megƑrzĂ©sre, hanem Ă©rdekes foglalkozĂĄsokra, egy kis ismeretbƑvĂ­tĂ©sre is” – tette hozzĂĄ NĂ©methnĂ© Farkas Kata. Kiemelte, nyaranta sok csalĂĄdnak jelent problĂ©mĂĄt a gyerekek elhelyezĂ©se, ezĂ©rt – az emlĂ­tett lehetƑsĂ©g mellett – jĂșliusban kĂ©t tĂĄbort is rendeznek az ApĂĄczai Csere JĂĄnos Karon, amelyek szintĂ©n rengeteg programmal vĂĄrjĂĄk majd a lurkĂłkat.

Ami a gyerekeknek Ă©lmĂ©ny, a szĂŒlƑknek pĂ©nztĂĄrcakĂ­mĂ©lƑ megoldĂĄs, a pedagĂłgus hallgatĂłknak pedig szakmai gyakorlat – vagyis mindenki csak nyer vele.

A Széchenyi Istvån Egyetem måsodszor nyerte el a Csalådbaråt Munkahely védjegyet. (Fotó: Måjer Csaba József)

A nyĂĄrnĂĄl maradva megemlĂ­tette az egyetemmel szoros egyĂŒttmƱködĂ©sben tevĂ©kenykedƑ Mobilis InteraktĂ­v KiĂĄllĂ­tĂĄsi Központ tĂĄboroztatĂĄsĂĄt, vagy Ă©pp a Gyerekegyetemet, illetve az intĂ©zmĂ©ny balatoni nyaralĂłit, amelyekben a munkatĂĄrsak kedvezmĂ©nyes ĂĄron pihenhetnek. A csalĂĄdokat szĂĄmos program is vĂĄrja az intĂ©zmĂ©nyben, nagy nĂ©pszerƱsĂ©gnek örvend pĂ©ldĂĄul a MikulĂĄsĂŒnnepsĂ©g, apĂĄk napjĂĄn pedig a fĂ©rfikollĂ©gĂĄk kalauzoljĂĄk csemetĂ©iket a kampuszon.


„Mindezek nem titkolt cĂ©lja a közössĂ©gĂ©pĂ­tĂ©s, hogy az itt dolgozĂłk Ă©s csalĂĄdjaik szemĂ©lyes kapcsolatokat alakĂ­thassanak ki, gyermekeik megismerjĂ©k a SzĂ©chenyi-egyetemet, hiszen lehet, hogy kĂ©sƑbb hallgatĂłink, esetleg munkatĂĄrsaink lesznek” – hĂșzta alĂĄ a vezetƑ.

HangsĂșlyozta, a csalĂĄdbarĂĄt szemlĂ©let abban is megnyilvĂĄnul, hogy a kisgyermekes oktatĂłknak lehetƑsĂ©gĂŒk van Ășgy alakĂ­taniuk az ĂłrarendjĂŒket, hogy az illeszkedjen a szĂŒlƑi teendƑjĂŒkhöz, Ă©s ugyanezt igyekeznek figyelembe venni a levelezƑs hallgatĂłk esetĂ©ben is. Az oktatĂĄs mellett a kutatĂĄsban is megjelenik ez a fajta szemlĂ©let, hiszen a közelmĂșltban kötött egyĂŒttmƱködĂ©si megĂĄllapodĂĄst az egyetem a Kopp MĂĄria IntĂ©zettel a NĂ©pesedĂ©sĂ©rt Ă©s a CsalĂĄdokĂ©rt, amelynek keretĂ©ben hazai Ă©s nemzetközi kutatĂĄsi egyĂŒttmƱködĂ©sek valĂłsulnak meg, a hallgatĂłk szĂĄmĂĄra pedig Ășj lehetƑsĂ©get jelent az intĂ©zetnĂ©l mƱködƑ gyakornoki program.


„Tudjuk jĂłl, hogy az Ă©let kĂŒlönbözƑ sorsfordĂ­tĂł ĂĄllomĂĄsai gyakran jelentƑs terhet is rĂłnak a csalĂĄdokra, Ă­gy segĂ­tsĂ©get nyĂșjtunk szĂŒletĂ©s, hĂĄzassĂĄg, betegsĂ©g vagy halĂĄl esetĂ©n. Az anyagi tĂĄmogatĂĄs mellett itt is fontos a közössĂ©gi szemlĂ©let, nemcsak azt jelezzĂŒk a fekete zĂĄszlĂł kitƱzĂ©sĂ©vel, ha valaki eltĂĄvozik közĂŒlĂŒnk, hanem a rĂłzsaszĂ­n Ă©s kĂ©k zĂĄszlĂłcskĂĄkkal az egyetemi babĂĄk Ă©rkezĂ©sĂ©rƑl is megemlĂ©kezĂŒnk” – sorolta NĂ©methnĂ© Farkas Kata. Mint mondta, a CsalĂĄdbarĂĄt Munkahely tanĂșsĂ­tvĂĄny nĂ©mileg ĂĄtalakult, mert a korĂĄbbihoz kĂ©pest mĂĄr nem tartalmaz kĂŒlönbözƑ fokozatokat, viszont jelentƑs elvĂĄrĂĄs, hogy a kĂ©tĂ©venkĂ©nt lehetsĂ©ges minƑsĂ­tĂ©snĂ©l mindig egyre több pontot kell elĂ©rni, vagyis idƑrƑl idƑre fejleszteni, bƑvĂ­teni kell a csalĂĄdbarĂĄt szolgĂĄltatĂĄsok körĂ©t. A pĂĄlyĂĄzat összeĂĄllĂ­tĂłja azzal zĂĄrta, az intĂ©zmĂ©ny szellemisĂ©gĂ©t, az egyetem vezetĂ©sĂ©t Ă©s a munkatĂĄrsak hozzĂĄĂĄllĂĄsĂĄt ismerve ez nem lesz nehĂ©z feladat a következƑ kĂ©t esztendƑben sem.


bottom of page