A SzĂ©chenyi IstvĂĄn Egyetem nem pusztĂĄn munkahely, hanem közössĂ©g, amelyben a csalĂĄd kĂŒlönleges helyet foglal el. Az intĂ©zmĂ©ny nemcsak az ott dolgozĂłkat tĂĄmogatja, de a hallgatĂłit is segĂti, hogy össze tudjĂĄk egyeztetni a tanulĂĄst a gyermeknevelĂ©ssel. Emellett generĂĄciĂłknak szĂłlĂł programokat, nyĂĄri tĂĄborokat szervez, baba-mama szobĂĄt mƱködtet, anyagi juttatĂĄsokkal is segĂti a csalĂĄdokat. Az egyetem ezen törekvĂ©sĂ©t ismertĂ©k el Ășjra a CsalĂĄdbarĂĄt Munkahely cĂmmel.
A CsalĂĄdbarĂĄt MagyarorszĂĄg Központ a CsalĂĄdbarĂĄt Munkahely vĂ©djeggyel kĂvĂĄnja hangsĂșlyozni, hogy a munka Ă©s a magĂĄnĂ©let nem egymĂĄst kizĂĄrĂł, hanem egymĂĄst erĆsĂtĆ tĂ©nyezĆk. A csalĂĄdi Ă©letben kiegyensĂșlyozott munkavĂĄllalĂł elkötelezettsĂ©gĂ©vel az adott szervezet sikerĂ©hez is hatĂ©konyabban jĂĄrul hozzĂĄ, a szervezeti szinten Ă©rvĂ©nyesĂŒlĆ csalĂĄdbarĂĄt szemlĂ©let pedig segĂt a munkavĂĄllalĂłk hosszĂș tĂĄvĂș megtartĂĄsĂĄban, a munkaerĆpiacon pedig versenyelĆnyt biztosĂt. Mindez igaz a SzĂ©chenyi IstvĂĄn Egyetemre, amely 2020 utĂĄn az idĂ©n ismĂ©t elnyerte a kĂ©tĂ©vente megszerezhetĆ CsalĂĄdbarĂĄt Munkahely cĂmet.
âAz intĂ©zmĂ©nyben Ă©vtizedekre visszatekintĆ hagyomĂĄny, egyfajta filozĂłfia a csalĂĄdbarĂĄt szemlĂ©let. Az egyetem vezetĆi mindig fontosnak tartottĂĄk ezt a kĂ©rdĂ©st, Ă©s nem csak elmĂ©leti, hanem gyakorlati szinten isâ
â fogalmazott NĂ©methnĂ© Farkas Kata, a FelsĆoktatĂĄsi DolgozĂłk Szakszervezete egyetemi alapszervezetĂ©nek titkĂĄra, az egyetem FelnĆttkĂ©pzĂ©si KözpontjĂĄnak vezetĆje. Az Ć tĂ©ma irĂĄnti elkötelezettsĂ©gĂ©t jĂłl mutatja, hogy az elmĂșlt Ă©vben CsalĂĄdokĂ©rt dĂjat vehetett ĂĄt NovĂĄk KatalintĂłl, az akkori csalĂĄdokĂ©rt felelĆs tĂĄrca nĂ©lkĂŒli minisztertĆl.
Mint mondta, a pĂĄlyĂĄzat összeĂĄllĂtĂĄsa azĂ©rt nem volt nehĂ©z, mert csak csokorba kellett gyƱjteni azokat a szĂ©les körƱ szolgĂĄltatĂĄsokat, amelyek az egyetemen megtalĂĄlhatĂłk. A csalĂĄdbarĂĄt szellemisĂ©g megjelenik az intĂ©zmĂ©nyi szabĂĄlyzatokban â legmarkĂĄnsabban a kollektĂv szerzĆdĂ©sben â, de a lefektetett elvek valĂłs tartalommal is megteltek. Ilyen pĂ©ldĂĄul az ApĂĄczai Csere JĂĄnos Karon megtalĂĄlhatĂł baba-mama szoba vagy a könyvtĂĄr Ă©pĂŒletĂ©ben mƱködĆ gyermekmegĆrzĆ, amelyek nemcsak a munkavĂĄllalĂłknak, de pĂ©ldĂĄul a levelezĆs hallgatĂłknak is nagy segĂtsĂ©g a vizsgĂĄik idejĂ©n.
âAugusztus vĂ©gĂ©n egy teljes hĂ©tre vĂĄrjuk a könyvtĂĄrba a kollĂ©gĂĄk gyermekeit, de nem csupĂĄn megĆrzĂ©sre, hanem Ă©rdekes foglalkozĂĄsokra, egy kis ismeretbĆvĂtĂ©sre isâ â tette hozzĂĄ NĂ©methnĂ© Farkas Kata. Kiemelte, nyaranta sok csalĂĄdnak jelent problĂ©mĂĄt a gyerekek elhelyezĂ©se, ezĂ©rt â az emlĂtett lehetĆsĂ©g mellett â jĂșliusban kĂ©t tĂĄbort is rendeznek az ApĂĄczai Csere JĂĄnos Karon, amelyek szintĂ©n rengeteg programmal vĂĄrjĂĄk majd a lurkĂłkat.
Ami a gyerekeknek Ă©lmĂ©ny, a szĂŒlĆknek pĂ©nztĂĄrcakĂmĂ©lĆ megoldĂĄs, a pedagĂłgus hallgatĂłknak pedig szakmai gyakorlat â vagyis mindenki csak nyer vele.
A nyĂĄrnĂĄl maradva megemlĂtette az egyetemmel szoros egyĂŒttmƱködĂ©sben tevĂ©kenykedĆ Mobilis InteraktĂv KiĂĄllĂtĂĄsi Központ tĂĄboroztatĂĄsĂĄt, vagy Ă©pp a Gyerekegyetemet, illetve az intĂ©zmĂ©ny balatoni nyaralĂłit, amelyekben a munkatĂĄrsak kedvezmĂ©nyes ĂĄron pihenhetnek. A csalĂĄdokat szĂĄmos program is vĂĄrja az intĂ©zmĂ©nyben, nagy nĂ©pszerƱsĂ©gnek örvend pĂ©ldĂĄul a MikulĂĄsĂŒnnepsĂ©g, apĂĄk napjĂĄn pedig a fĂ©rfikollĂ©gĂĄk kalauzoljĂĄk csemetĂ©iket a kampuszon.
âMindezek nem titkolt cĂ©lja a közössĂ©gĂ©pĂtĂ©s, hogy az itt dolgozĂłk Ă©s csalĂĄdjaik szemĂ©lyes kapcsolatokat alakĂthassanak ki, gyermekeik megismerjĂ©k a SzĂ©chenyi-egyetemet, hiszen lehet, hogy kĂ©sĆbb hallgatĂłink, esetleg munkatĂĄrsaink lesznekâ â hĂșzta alĂĄ a vezetĆ.
HangsĂșlyozta, a csalĂĄdbarĂĄt szemlĂ©let abban is megnyilvĂĄnul, hogy a kisgyermekes oktatĂłknak lehetĆsĂ©gĂŒk van Ășgy alakĂtaniuk az ĂłrarendjĂŒket, hogy az illeszkedjen a szĂŒlĆi teendĆjĂŒkhöz, Ă©s ugyanezt igyekeznek figyelembe venni a levelezĆs hallgatĂłk esetĂ©ben is. Az oktatĂĄs mellett a kutatĂĄsban is megjelenik ez a fajta szemlĂ©let, hiszen a közelmĂșltban kötött egyĂŒttmƱködĂ©si megĂĄllapodĂĄst az egyetem a Kopp MĂĄria IntĂ©zettel a NĂ©pesedĂ©sĂ©rt Ă©s a CsalĂĄdokĂ©rt, amelynek keretĂ©ben hazai Ă©s nemzetközi kutatĂĄsi egyĂŒttmƱködĂ©sek valĂłsulnak meg, a hallgatĂłk szĂĄmĂĄra pedig Ășj lehetĆsĂ©get jelent az intĂ©zetnĂ©l mƱködĆ gyakornoki program.
âTudjuk jĂłl, hogy az Ă©let kĂŒlönbözĆ sorsfordĂtĂł ĂĄllomĂĄsai gyakran jelentĆs terhet is rĂłnak a csalĂĄdokra, Ăgy segĂtsĂ©get nyĂșjtunk szĂŒletĂ©s, hĂĄzassĂĄg, betegsĂ©g vagy halĂĄl esetĂ©n. Az anyagi tĂĄmogatĂĄs mellett itt is fontos a közössĂ©gi szemlĂ©let, nemcsak azt jelezzĂŒk a fekete zĂĄszlĂł kitƱzĂ©sĂ©vel, ha valaki eltĂĄvozik közĂŒlĂŒnk, hanem a rĂłzsaszĂn Ă©s kĂ©k zĂĄszlĂłcskĂĄkkal az egyetemi babĂĄk Ă©rkezĂ©sĂ©rĆl is megemlĂ©kezĂŒnkâ â sorolta NĂ©methnĂ© Farkas Kata. Mint mondta, a CsalĂĄdbarĂĄt Munkahely tanĂșsĂtvĂĄny nĂ©mileg ĂĄtalakult, mert a korĂĄbbihoz kĂ©pest mĂĄr nem tartalmaz kĂŒlönbözĆ fokozatokat, viszont jelentĆs elvĂĄrĂĄs, hogy a kĂ©tĂ©venkĂ©nt lehetsĂ©ges minĆsĂtĂ©snĂ©l mindig egyre több pontot kell elĂ©rni, vagyis idĆrĆl idĆre fejleszteni, bĆvĂteni kell a csalĂĄdbarĂĄt szolgĂĄltatĂĄsok körĂ©t. A pĂĄlyĂĄzat összeĂĄllĂtĂłja azzal zĂĄrta, az intĂ©zmĂ©ny szellemisĂ©gĂ©t, az egyetem vezetĂ©sĂ©t Ă©s a munkatĂĄrsak hozzĂĄĂĄllĂĄsĂĄt ismerve ez nem lesz nehĂ©z feladat a következĆ kĂ©t esztendĆben sem.